📦 Wysyłka od 8zł 🚚 Darmowa wysyłka od 249zł
Masz pytania? Zadzwoń do nas: ☎ 62 590-40-02

Witamina b6

Witamina B6 (pirydoksyna lub inaczej fosforan-5-pirydoksalu) jest witaminą rozpuszczalną we wodzie.

Występuje w produktach pełnoziarnistych, kaszy gryczanej, kiełkach pszenicy, soi, bananach, drożdżach, rybach, jajach, nabiale, brokułach, ziemniakach oraz w mięsie: kurczaku, indyku, wątrobie wołowej i wieprzowej.

Ważną informacją jest to, że podczas obróbki termicznej sporą część tej witaminy tracimy, a straty mogą się wahać od 30 - 50 %.

Witamina P-5-P uczestniczy w wielu ważnych procesach naszego organizmu, na przykład w metabolizmie kwasów tłuszczowych, hormonów, aminokwasów, węglowodanów a także w syntezie hemoglobiny i neuroprzekaźników (serotoniny, dopaminy i noradrenaliny).

Witamina b6

Jest potrzebna podczas procesu przyswajania białek, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (ADEK) oraz tryptofanu (po zamianie otrzymamy witaminę B3).

Właściwości witaminy B6

Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, podnosi odporność, wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi i pracę serca. Jest koenzymem ponad 100 enzymów, co oznacza, że aby te związki prawidłowo funkcjonowały jest ona niezbędna.

Jakie są objawy i skutki niedoboru witaminy B 6

  • Zmiany zapalne skóry i błon śluzowych
  • depresja
  • obniżenie nastroju
  • bezsenność
  • częste infekcje
  • kamica nerkowa
  • zwiększone ryzyko chorób serca
  • niedokrwistość makrocytarna (niedobarwliwa)
  • zwiększa się ryzyko rozwoju nowotworów
  • problemy z uczeniem się i zapamiętywaniem określane mianem zaburzenia funkcji kognitywnych
  • otępienie
  • zmęczenie
  • nadpobudliwość nerwowa
  • epilepsja
  • drętwienie kończyn
  • osłabienie mięśni
  • wypadanie włosów.

Witamina B6 - dawkowanie.

Zalecane dzienne spożycie (RDA) wg Instytutu Żywności i Żywienia.

  • dzieci: od 1 do 3 roku życia - 0,5 mg; od 4 do 6 roku życia - 0,6 mg; od 7 do 9 roku życia - 1 mg
  • chłopcy: od 10. do 12. roku życia - 1,2 mg; od 13. do 18. roku życia - 1,3 mg
  • dziewczęta:od 10. do 18. roku życia - 1,2 mg
  • mężczyźni: od 19. do 50. roku życia - 1,3 mg; >50 lat - 1,7 mg
  • kobiety: od 19. do 50. roku życia - 1,3 mg; >50 lat - 1,5 mg
  • kobiety w ciąży: 1,9 mg
  • kobiety karmiące - 2 mg

Ze względu na coraz częściej spotykany problem z metylacją witamin z grupy B która dotyczy: witamin B6, B12 i folianu, gdzie dochodzi do zaburzeń w procesie czyli przekształcenia formy nieaktywnej (chlorowodorku pirydoksyny) do aktywnej (fosforan-5-pirydoksalu) coraz częściej konieczna jest suplementacja formami metylowanymi.

Cenna jest informacja dla osób zmagających się z tym problemem, dla kobiet planujących ciążę lub będących w ciąży. Wybierając suplementy zwróćmy uwagę jaką formę ma witamina B6.

Pamiętać należy, że:

  • witamina B6 powinna być przyjmowana w obecności innych witamin z grupy B czyli w tzw. kompleksie - Witamina B complex. Ze względu na współdziałanie tych witamin,
  • magnez lepiej będzie się wchłaniał do komórki, gdy połączymy go z witaminą B6. Wybierajmy najlepsze postacie magnezu np. cytrynian, jabłczan, taurynian. Wtedy taki magnez będzie najlepiej przyswajalny,
  • połączenie witamin B6, B12 i folianu wyreguluje nieprawidłowe wyniki homocysteiny,
  • jeżeli suplementujemy witaminę B6 wprowadźmy dodatkowo witaminę B2 i magnez, co sprawi, że zwiększy się jej dostępność dla naszego organizmu.

Nie powinno się suplementować dawkami powyżej 200 mg witaminy B6 przez długi okres. Przy wysokiej suplementacji okres tan nie powinien przekraczać 2-3 tygodni.

Tak jak każdą substancję witaminę B6 również można przedawkować.

Nadmiar tej witaminy może wywołać

  • wystąpienia braku koordynacji mięśni
  • zwiększone odczucia chłodu
  • mrowienia w kończynach
  • zwyrodnienia tkanki nerwowej

Kto skorzysta na suplementacji witaminy B-6

  • chorzy na epilepsje
  • chorzy ze zwyrodnieniem nerwów obwodowych związanych z cukrzycą
  • chorzy z objawami neuropatii
  • chorzy z zespołem Guillaina-Barrego
  • chorzy z reumatoidalnym zapaleniem stawów
  • chorzy z nieprawidłowo działającym układem immunologicznym
  • chorzy z chorobami układu sercowo-naczyniowego
  • chorzy z syndromem jelita drażliwego
  • chorzy u których stwierdzono anemię
  • osoby z depresją
  • witamina B6 jest wsparciem dla osób z cukrzycą typu II
Jak widać działanie witaminy B6 jest bardzo szerokie. Nie sposób tu omówić i szczegółowo, i wszystkie oddziaływania tej witaminy.
Ważne jest jednak to, aby pamiętać, że niedobory tej witaminy są częste i niosą ze sobą spore ryzyko wielu problemów.
Właściwie dobrana suplementacja niesie za sobą wiele korzyści i warto z niej prozdrowotne właściwości. 

Zacznij już dziś i wybierz Witaminę B6

Przeczytaj również jakie ma znaczenie Witamina B12