📦 Wysyłka od 8zł 🚚 Darmowa wysyłka od 249zł
Masz pytania? Zadzwoń do nas: ☎ 62 590-40-02

Witamina B12

Znaczenie Witaminy B12

Witamina B12 zwana kobalaminą jest witaminą, która jest rozpuszczalna we wodzie. Istnieją dwie formy, które wykazują największą aktywność biologiczną. Są nimi metylokobalamina stanowiąca aż 75% zawartości witaminy B12 w surowicy krwi, a także 5-dezoksyadenozylokobalamina, która znajduje się przede wszystkim w nerkach.

Źródła witaminy B12

Źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego, a przede wszystkim mięso i jego przetwory. Występuje w następuje w następujących produktach spożywczych: wołowinie, sardynkach, tuńczyku, pstrągu, wątróbce, nerkach i wzbogacone drożdże spożywcze. Witamina B12 w postaci aktywnej nie występuje w żadnych roślinach. Wit B12 produkowana jest przez bakterie w procesie fermentacji. Ten sposób wykorzystywany jest do produkcji suplementów, które zawierają witaminę B12.

Bakterie, które wchodzą w skład mikroflory jelitowej człowieka zajmują się produkcją witaminy B12 w jelicie grubym, a wchłanianie następuje w jelicie cienkim. W związku z powyższym nie ma to dla nas żadnego znaczenia.

Wchłanialność witaminy B12 jest procesem dość złożonym, a także ograniczonym. W dużej mierze zależy ona  od sprawnie funkcjonującego układu pokarmowego. W pokarmach kobalamina połączona jest z białkiem. Jeżeli mamy jakiekolwiek zaburzenia pokarmowe, absorpcja ta znacznie spada, co powoduje powstawanie niedoborów. Dodatkowym czynnikiem powodującym mniejszą wchłanialność witaminy B12 jest wiek.

Funkcje witaminy B12

Witamina B12 odpowiedzialna jest za wytwarzanie energii w komórkach. Wzmacnia i utrzymuje prawidłową przemianę materii. Oddziaływuje na sprawną pracę mięśni, zmniejsza uczucie znużenia i zmęczenia.

Dzięki jednoczesnym przyjmowaniu witaminy B12, witaminy B6 oraz kwasu foliowego lub folianu uczestniczy ona w rozkładzie homocysteiny, której podwyższony poziom zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy tętnic, choroby wieńcowej i zawału serca.

Istotną rolę odgrywa witamina B12 w utrzymaniu zdrowia psychicznego i sprawności umysłowej. Bierze udział w tworzeniu neuroprzekaźników a także w budowie otoczki mielinowej, która otacza komórki nerwowe. Jest to szczególnie ważne dla osób, u których wystąpił proces demilinizacji w związku z przedostaniem się przez barierę krew-mózg związków rtęci (triomersalu) na skutek wykonania procedur medycznych.

Najczęściej dotyka to małych dzieci, a problem ujawnia się zwykle w postaci ataków padaczkowych. Wykazano w badaniach na układzie nerwowym ślimaka, któremu zaaplikowano podobną dawkę preparatu. W ciągu kilku chwil pod mikroskopem obserwowano, jak otoczka milinowa obnaża włókno nerwowe, które później pozostaje w sąsiedztwie wielu innych uszkodzonych komórek jak przewód bez izolacji. Sytuacja taka doprowadza do częstych "zwarć", które objawiają się oczopląsami i napadami padaczkowymi. Każdy kolejny napad powoduje kolejne uszkodzenia mózgu.

Niedobór witaminy B12 w formie kobalaminy skutkuje rozwojem wielu schorzeń wieku starczego. Są nimi demencja, otępienie. Nasz organizm uwidacznia niedobory witaminy B12 poprzez wiele objawów takich jak:

  • uczucie drętwienia
  • mrowienie
  • niepokój
  • depresja
  • zaburzenia pamięci i równowagi.

Może również dochodzić do zmian osobowości oraz poważnych zmian neurodegeneracyjnych takich jak choroba Alzheimera i stwardnienie rozsiane.

Witamina B12 uczestniczy w produkcji ciałek krwi, a w połączeniu z kwasem foliowym uczestniczy w dojrzewaniu krwinek czerwonych. Niedobór witaminy B12 doprowadza krwinki czerwone do dużych rozmiarów, a przez to nie dojrzewają one prawidłowo. Może się wtedy pojawić niebezpieczna choroba, która nazywa się niedokrwistością złośliwą.

Witamina B12 ma zdecydowany wpływ na działanie układu immunologicznego i kostnego, gdyż wykorzystywana jest do syntezy kwasu dezoksyrybonuklenoidowego, czyli DNA każdej komórki organizmu, czyli wszystkich rodzajów krwinek, płytek, przeciwciał i szpiku.

Właściwości witaminy B12

  • podobnie, jak witamina D odgrywa istotną rolę w procesie podziału komórek
  • bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego
  • przyczynia się do zmniejszenia uczucia znużenia i zmęczenia
  • pomaga w prawidłowej produkcji krwinek czerwonych
  • Witamina B12 to prawidłowy metabolizm energetyczny, więcej siły i silniejsze mięśnie
  • prawidłowy poziom witaminy B 12 to oddalenie od siebie wielu chorób neurodegeneracyjnych
  • brak witaminy B12 to niższa sprawność umysłowa, szybki rozwój chorób wieku starczego i objawy neurologiczne
  • pieczenie stóp lub języka wraz ze suchą skórą, zaparciami i problemami z pamięcią oznacza niedobór witaminy B12

Właściwości prozdrowotne witaminy B12

  • działanie przeciwbólowe: łagodzenie nerwobólów (mrowienie, kłucie i drętwienie kończyn), łagodzi bóle kręgosłupa, zmniejsza ból przy owrzodzeniu jamy ustnej,
  • pełni rolę ochronną dla mózgu: zapobiega przed zaburzeniami rozwoju mózgu, chroni przed otępieniem, ma właściwości regeneracyjne zwłaszcza dla osób po udarze mózgu naprawiając uszkodzone neurony w mózgu wskutek niedokrwienia, 
  • poprawia zaburzenie rytmu sen - czuwanie,
  • zmniejsza objawy zmęczenia rano po niewłaściwym śnie,
  • poprawia objawy depresji przy suplementacji w dużych stężeniach, a stosowana przez kilka tygodni lub lat zmniejsza ryzyko nawrotu depresji
  • poprawia laktację u kobiet
  • skuteczny miejscowy zewnętrzny lek na atopowe zapalenie skóry, 
  • chroni oczy przed zwyrodnieniem plamki żółtej poprzez zmniejszenie poziomu homocysteiny,
  • hamuje powstawanie stanów zapalnych poprzez hamowanie produkcji cytokin
  • witamina B12 jest niezbędna dla zdrowia, bo pomaga wytwarzać hemoglobinę - składnika czerwonych krwinek, bez hemoglobiny czerwone krwinki nie były by w stanie transportować tlenu do różnych części ciała 

Witamina B12 często podawana jest w zastrzykach. Na taki zabieg można pójść raz w miesiącu. Nadmiar witaminy B12 przechowywany jest w wątrobie jak w magazynie, z którego na bieżąco pobierana jest potrzeba ilość, a my cieszymy się siłą i energią do życia. Witamina B12 występuje w tabletkach, ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są czyste suplementy diety, które dostępne są w proszku lub w kapsułkach, w których jest proszek.

Taka postać nie wymaga użycia wielu niepotrzebnych dodatków tak jak do tworzenia tabletki, np. stearynian magnezu. Czysta forma suplementu jest zdecydowanie bardziej akceptowalna przez nasz organizm.

Cena związana z niedoborem vit B12 jest zbyt wysoka. To często pożegnanie się na zawsze ze zdrowiem i wzmaganie się z chorobami wieku starczego, a wystarczy tylko suplementacja tej witaminy, by jak najdłużej cieszyć się dobrą sprawnością umysłową i siłą. Wybierz witaminę B12 i uniknij wielu chorób.


Przeczytaj również jakie ma znaczenie Witamina B6

Tagi: