Trójglicerydy - jak obniżyć ich poziom? Norma i rady na podwyższone trójglicerydy

0
Jak obniżyć trójglicerydy

Wykonując regularne badania profilaktyczne, nie wolno zapominać o wykonaniu pełnego lipidogramu z krwi. Wysoka wartość frakcji, jaką są trójglicerydy, może świadczyć o poważnych chorobach przewlekłych, w tym cukrzycy, ostrym zapaleniu trzustki, otyłości, a także chorach sercowo-naczyniowych.

Co to są trójglicerydy

Czym są trójglicerydy i dlaczego są tak ważne? Są frakcją lipidów (estry glicerolu i kwasów tłuszczowych), która magazynowana jest w tłuszczach i stanowi materiał energetyczny dla całego organizmu. Triglicerydy zbudowane są z trzech cząsteczek kwasów tłuszczowych i jednej cząsteczki glicerolu. O ile prawidłowy poziom jest dla nas niezbędny, o tyle podwyższony staje się dla organizmu zabójczy. To czynnik ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych, a w konsekwencji niepełnosprawności lub nawet zgonu.

Wytwarzane w jelicie trójglicerydy transportowane są przez lipoproteiny zwane również chylomikronami. Te, które produkowane są na terenie wątroby przenoszone są z kolei przez lipoproteiny VLDL o bardzo małej gęstości. Oba transportery w swojej budowie zawierają cholesterol.

Podwyższone trójglicerydy - kiedy występują

Stężenie triglicerydów jest zależne od ilości i rodzaju spożywanego pokarmu. Jeżeli przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami są długie, wtedy organizm korzysta z właśnie tych zapasów. Jeżeli zjadany pokarm i dostarcza on do organizmu więcej kalorii niż wykorzystujemy, może wtedy dojść do podwyższonego poziomu trójglicerydów.

Niestety z podwyższonym ich poziomem wiążą się również inne problemy, np.: wysokie ciśnienie krwi, cukrzyca, zwiększa się również ryzyko chorób serca, zawałów i udarów. Dlatego też tak ważne jest wdrożenie zdrowej diety (bogatej w warzywa, błonnik i owoce, a ubogiej w nasycone kwasy tłuszczowe, sól i cukier), prowadzenie aktywnego trybu życia oraz systematycznie wykonywanie morfologii. W ten sposób można utrzymać poziom trójglicerydów w granicy normy.

Trójglicerydy - norma

Poniżej normy trójglicerydów u poszczególnych grup osób.

  • norma ustalona: do 150 mg/dl
  • norma dla kobiet: 35-135 mg/dl (0,40 – 1,54 mmol/l)
  • norma dla mężczyzn: 40-160 mg/dl (0,45 – 1,82 mmol/l)
  • norma dla dzieci: poniżej 100 mg/dl (1, 13 mmol/l)

Badanie stężenia trójglicerydów - wskazania

Aby sprawdzić poziom trójglicerydów należy wykonać badanie laboratoryjne. Jeżeli okaże się, że poziom trójglicerydów jest podwyższony musimy zadbać o jego obniżenie. Co istotne, podwyższone trójglicerydy nie muszą oznaczać dużej ilości cholesterolu.

Aby wynik lipidogramu był prawidłowy, należy się do niego odpowiednio przygotować. Morfologia powinna być wykonywana na czczo, zaleca się przyjąć ostatni posiłek na ok. 12 godzin przed badaniem. Można jednak pić dowolną ilość niegazowanej wody mineralnej. Nie wolno również spożywać alkoholu ani uprawiać sportu przez ok. 24 godziny przed wizytą w punkcie pobrań.

Jak obniżyć trójglicerydy domowymi sposobami?

Oprócz typowych leków przepisywanych przez lekarzy i kupowanych w aptece możemy również obniżyć trójglicerydy naturalnymi substancjami. Do takich substancji zaliczamy:

  • Kozieradkę, która bardzo dobrze sprawdza się w obniżaniu poziomu trójglicerydów u osób z cukrzycą
  • Witaminę C, obniża poziom Trójglicerydów przy dłuższej suplementacji
  • Inulinę
  • Witamina B3 reguluje poziom trójglicerydów poprzez hamowanie produkcji enzymu potrzebnego do ich produkcji
  • Omega 3 a przede wszystkim kwas EPA, obniżają produkcję trójglicerydów w wątrobie oraz poprawia rozkładanie trójglicerydów
  • Probiotyki
  • Spożywając nisko-nasycone kwasy tłuszczowe
  • Wysiłek fizyczny podczas którego spalamy dodatkową energię i w ten sposób wykorzystujemy jej nadmiar, który odłożyły się w tkance tłuszczowej.

Osoby, które nie są przyzwyczajone do ćwiczeń, mogą zacząć od długich, aczkolwiek codziennych spacerów. Z czasem można dołączyć do tego kijki nordic walking. Ruch nie musi być bardzo intensywny, ważne, aby był systematyczny. Z czasem, gdy mięśnie będą silniejsze, można stopniowo włączać kolejne rodzaje sportów, w tym jazdę na rowerze, pływanie, wspinaczkę na ściankach, rozciąganie czy fitness grupowy. Taki krok pozwoli spalić nadmiar tkanki tłuszczowej i obniżyć poziom trójglicerydów domowymi sposobami bez konieczności stosowania leków.

Dieta na trójglicerydy

Ważnym elementem w walce z wysokim lub podwyższonym poziomem trójglicerydów jest dieta. Ograniczenie spożycie węglowodanów: cukrów, słodzonych napojów, białego pieczywa, ziemniaków oraz makaronów jest kluczowym elementem zdrowego odżywiania się. W zamian warto w codziennym jadłospisie uwzględnić lekkostrawne posiłki, wzbogacone o witaminy i minerały. W celu usprawnienia trawienia dania powinny stanowić źródło błonnika (produkty zbożowe, w tym płatki owsiane, otręby, kasza gryczana i jęczmienna, świeże owoce i warzywa).

Jeżeli poziom trójglicerydów przekracza normę w sposób znaczący, konieczna jest konsultacja z lekarzem i wdrożenie odpowiedniego leczenia.


gwiazdka- 1 gwiazdka- 2 gwiazdka- 3 gwiazdka- 4 gwiazdka- 5

Średnia ocena: 4.6 /5.0

Na podstawie: s6 opinii

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl