📦 Wysyłka od 8zł 🚚 Darmowa wysyłka od 249zł
Masz pytania? Zadzwoń do nas: ☎ 62 590-40-02

Przeciwutleniacze

W tym artykule dowiesz się, czym są antyoksydanty oraz dlaczego taką nazwę przyjęto.

Zacznijmy od początku. Antyoksydanty są substancjami, których zadaniem jest wychwytywanie wolnych rodników w organizmie. Antyoksydanty spotykamy również pod nazwą przeciwutleniaczy lub jako antyutleniacze. Jak sama nazwa sugeruje mają coś wspólnego z procesami utleniania. Antyoksydanty chronią nas przed tzw. stresem oksydacyjnymStresem oksydacyjnym nazywamy sytuację, kiedy dochodzi do nadmiernej produkcji wolnych rodników i zaburzenia równowagi pomiędzy ich wytwarzaniem a neutralizacją. Jest wiele sytuacji, które przyczyniają się do takiego stanu i są to:

  • nieodpowiedni tryb życia
  • zanieczyszczenia środowiska
  • działania hormonów
  • braku snu
  • stres
  • nadużywanie leków, alkoholu i papierosów 
  • toczące się w organizmie stany zapalne
  • nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV
  • niewłaściwe odżywianie się
  • żywność niskiej jakości w której jest sporo konserwantów, pestycydów, herbicydów oraz metali ciężkich 


Wolne rodniki bardzo szybko wyrządzają szkodę naszemu organizmowi. Niszczą tkankę podskórną, co utrudnia możliwości samonaprawcze komórek, ale również  przyczyniają się do powstania wielu poważnych chorób.

Według publikacji w czasopismach medycznych przeciwutleniacze mogą również chronić przed:

  • degradacją plamki żółtej
  • zaćmą
  • chorobą stawów
  • cukrzycą
  • miażdżycą
  • chorobą niedokrwienną serca
  • astmą
  • zanieczyszczeniami środowiska
  • sklerozą
  • zapaleniem oskrzeli
  • Alzheimerem

    Antyoksydanty możemy podzielić na dwie grupy:

    • antyoksydanty endogenne
    • antyoksydanty egzogenne

    Antyoksydanty endogenne to takie, które produkuje nasz własny organizm i do nich zaliczamy:

    • melatoninę
    • estrogen
    • albuminę
    • glutation
    • kwas moczowy i kwas liponowy
    • katalazę
    • dysmutazję nadtlenkową
    • peroksydazę glutationową

    Antyoksydanty egzogenne to te, które musimy dostarczać z zewnątrz. Do takich zaliczamy:

    Polifenole to przede wszystkim flawonoidy (flawanony, flawanole, flawonole, flawony, izoflawony, antocyjany i procyjanidyny) oraz kwasy fenolowe (np. kwas elagowy, kawowy, felurowy), karotenoidy do którch zaliczmy:

    Aby uchronić się przed stresem oksydacyjnym jak i jego skutkami należy pamiętać, że nasza dieta powinna zawierać takie składniki, które będą nas chroniły przed nadmiernym występowaniem wolnych rodników, a w razie wystąpienia walczyły z wolnymi rodnikami w celu przywrócenia równowagi. 
    Pamiętajmy, że nasza dieta również powinna być bogata w te substancje, które przyczynią się do dobrego zdrowia.

    Produkty bogate w przeciwutleniacze to:

    • Witamina A, która znajduje się w nabiale, maśle, żółtka jaj, tłustych morskich rybach, żółtych owocach, ciemnozielonych i żółtych warzywach oraz w suplemencie jako witamina a e
    • Prowitamina A (beta karoten), którą znajdziemy w marchwi, dyni, morelach, papaji, papryce czerwonej, pomidorach, natce pietruszki, szczawiu, szpinaku, sałacie, słodkich ziemniakach
    • Witamina E, która występuje w: olejach roślinnych, orzechach, kiełkach, kukurydzy, szpinaku, brukselce, produktach zbożowych pełnoziarnistych, kapuście włoskiej, łuskanym ziarnie pszenicy i w mango
    • Witamina C, którą zawierają: owoce cytrusowe, jagody, kiwi, czerwona papryka, natka pietruszki, porzeczki, dzika róża, truskawki, kalafior, ziemniaki, kapusta
    • Selen, który występuje w: orzechach brazylijskich, cebuli, czosnku, grzybach, łuskanym ziarnie pszenicy, ryżu
    • Cynk, który jest w: ostrygach, produktach zbożowych z pełnego przemiału, podrobach, mięsie, rybach, nasionach roślin strączkowych, warzywach i owocach
    • Polifenole, które występują w: czerwonym winie, herbacie: zielonej, czerwonej i białej.

    Trudno tu wymienić wszystkie produkty, które warto spożywać, aby walczyć z wolnymi rodnikami, ponieważ jest ich bardzo dużo. Należy pamiętać o tym, aby każdego dnia spożywać warzywa i owoce, gdyż to jest ważne dla naszego zdrowia.

    Wiele antyoksydantów jest dostępnych w formie suplementów diety. 
    Zdając sobie sprawę, że dzisiejsze rośliny zawierają znacznie mniej substancji potrzebnych dla naszego zdrowia. Jeżeli mimo zdrowego odżywiana i dbania o siebie pojawiają się problemy z naszym organizmem należy pomyśleć o suplementacji.  

    Oprócz wyżej wspomnianych antyutleniaczy warto zwrócić uwagę także na kwasy omega w tym ALA – kwas alfa linolenowy. Jest on silnym antyoksydantem, który spowalnia glikację białek, czyli proces starzenia się organizmu.

    Resweratrol
    (OPC) to kolejny antyutleniacz i jest składnikiem czerwonych winogron, borówek amerykańskich, czarnych porzeczek czy czerwonego wina. To naturalnie występujący polifenol o szeroko udokumentowanej skuteczności, należący do grupy najsilniejszych przeciwutleniaczy.

    Miażdżyca powstaje poprzez zlepianie się płytek krwi w większe agregaty, które są odkładane na ścianach naczyń krwionośnych. W kilku badaniach udowodniono, że resweratrol może zapobiegać takiemu zlepianiu oraz zmniejszać masę powstałych zakrzepów.

    Kurkumina jest głównym, aktywnym składnikiem kurkumy. To dzięki niej kurkuma zawdzięcza większość swoich niezwykłych właściwości zdrowotnych. Kurkumina posiada silne działanie przeciwzapalne i jest bardzo mocnym przeciwutleniaczem. Badania prowadzone nad kurkuminą przypisują jej szereg właściwości, które możesz znaleźć w tym artykule.

    Ponadto kurkuma stanowi bogate źródło witamin z grupy B, wapnia, żelaza, magnezu, błonnika, soli mineralnych, tłuszczów nasyconych i nienasyconych oraz olejków eterycznych.

    Dlatego chcąc zadbać o swoje zdrowie szybko i skutecznie skorzystaj ze suplementacji produktami czystymi i bezpiecznymi tj.: witamina a+ewitamina cwitamina ecynkselenmangankoenzym q10aminokwasy.

      Witaminy, minerały, witamina C, witamina D3 i wiele innych w artykułach opisujących zdrowy styl życia.